Allah SWT berkehendak
untuk menciptakan Nabi Adam. Allah SWT berfirman kepada para malaikat:
"Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan khalifah di bumi. "
(QS. al- Baqarah: 30)
Terdapat perbezaan
pendapat berkenaan dengan makna khilafah (perihal menjadi khalifah) Nabi Adam.
Ada yang mengatakan, bahawa ia sebagai khalifah dari kelompok manusia yang
pertama-tama datang ke bumi di mana kelompok ini membuat kerosakan dan
menumpahkan darah di dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia adalah
khalifatullah, dengan pengertian bahawa ia sebagai khalifah (utusan Allah)
dalam melaksanakan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia adalah
utusan Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini.
Abu Dzar bertanya kepada
Rasulullah s.a.w tentang Nabi Adam: "Apakah ia sebagai nabi yang
diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau ditanya: "Ia
menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang pun?" Beliau
menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya."
Tabir penciptaan disingkap
di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah SWT berfirman:
"Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di muka bumi' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menjadikan
khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan
darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan
Engkau ?'
Tuhan berfirman:
'Sesungguhnya Aku
mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.'"
(QS. al-Baqarah: 30)
Berkenaan dengan ayat
tersebut, para mufasir memberikan komentar yang beragam. Dalam tafsir al-Manar
disebutkan: "Sesungguhnya ayat- ayat ini termasuk ayat-ayat mutasyabihat
yang tidak dapat ditafsirkan zahirnya. Sebab, di lihat dari ketentuan dialog
(at-Takhathub) ia mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu yang demikian itu
mustahil bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung pemberitahuan dari-Nya
kepada para malaikat yang kemudian diikuti dengan penentangan dan perdebatan
dari mereka. Hal seperti ini tidak layak bagi Allah SWT dan bagi para
malaikat-Nya. Saya lebih setuju untuk mengalihkan makna cerita tersebut pada
sesuatu yang lain."
Sedangkan dalam tafsir
al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya Allah telah
memberitahukan kepada para malaikat-Nya, bahawa jika Dia menjadikan ciptaan di
muka bumi maka mereka akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah."
Ketika Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi, "
(QS. al-Baqarah: 30)
Mereka bertanya:
"Apakah ini adalah khalifah yang Engkau ceritakan kepada kami bahawa
mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah, ataukah
khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil Qur'an
disebutkan: "Sesungguhnya para malaikat melalui fitrah mereka yang
suci yang tidak membayangkan kecuali kebaikan dan kesucian, mereka mengira
bahawa tasbih dan menguruskan Allah adalah puncak dari segala wujud. Puncak ini
terwujud dengan adanya mereka, sedangkan pertanyaan mereka hanya menggambarkan
kehairanan mereka, bukan berasal dari penentangan atau apa pun juga."
Kita melihat bagaimana
para mufasir berijtihad untuk menyingkap hakikat, lalu Allah SWT menyingkapkan
kedalaman dari Al-Quran pada masing-masing dari mereka. Kedalaman Al-Quran
sangat mengagumkan. Kisah tersebut disampaikan dalam gaya dialog, suatu gaya
yang memiliki pengaruh yang kuat. Tidakkah Anda melihat bahawa Allah SWT
berfirman:
"Kemudian Dia menuju
langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan
kepada bumi: Datanglah kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau
terpaksa.' Keduanya menjawab: 'Kami datang dengan suka hati.'"
(QS. Fushshilat: 11)
Apakah seseorang
membayangkan bahawa Allah SWT berbicara dengan langit dan bumi, dan bumi dan
langit pun menjawabnya sehingga terjadi dialog ini di antara mereka?
Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan langit dan bumi sehingga keduanya taat.
Allah SWT menggambarkan apa yang terjadi dengan gaya dialog hanya untuk
meneguhkan dalam fikiran dan menegaskan maknanya serta penjelasannya.
Penggunaan gaya dramatis dalam kisah Nabi Adam mengisyaratkan makna yang dalam.
Kita membayangkan bahawa
Allah SWT ketika menetapkan penciptaan Nabi Adam, Dia memberitahukan kepada
malaikat-Nya dengan tujuan agar mereka bersujud kepadanya, bukan dengan tujuan
mengambil pendapat mereka atau bermusyawarah dengan mereka. Maha Suci Allah SWT
dari hal yang demikian itu. Allah SWT memberitahukan mereka bahawa Dia akan
menjadikan seorang hamba di muka bumi, dan bahawa khalifah ini akan mempunyai
keturunan dan cucu-cucu, di mana mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan
menumpahkan darah di dalamnya. Lalu para malaikat yang suci mengalami
kebingungan. Bukankah mereka selalu bertasbih kepada Allah dan mensucikan-Nya,
namun mengapa khalifah yang terpilih itu bukan termasuk dari mereka? Apa rahsia
hal tersebut, dan apa hikmah Allah dalam masalah ini? Kebingungan malaikat dan
keinginan mereka untuk mendapatkan kemuliaan sebagai khalifah di muka bumi, dan
kehairanan mereka tentang penghormatan Adam dengannya, dan masih banyak
segudang pertanyaan yang tersimpan dalam diri mereka. Namun Allah SWT segera
menepis keraguan mereka dan kebingungan mereka, dan membawa mereka menjadi
yakin dan berserah diri. Firman-Nya:
"Sesungguhnya Aku
mengetahui apa yang kamu tidak ketahui."
(QS. al-Baqarah: 30)
Ayat tersebut menunjukkan
keluasan ilmu Allah SWT dan keterbatasan ilmu para malaikat, yang kerananya
mereka dapat berserah diri dan meyakini kebenaran kehendak Allah. Kita tidak
membayangkan terjadinya dialog antara Allah SWT dan para malaikat sebagai
bentuk pengutusan terhadap Allah dan penghormatan terhadap para malaikat- Nya.
Dan kita meyakini bahawa dialog terjadi dalam diri malaikat sendiri berkenaan
dengan keinginan mereka untuk mengembang khilafah di muka bumi, kemudian Allah
SWT memberitahu mereka bahawa tabiat mereka bukan disiapkan untuk hal tersebut.
Sesungguhnya tasbih pada
Allah SWT dan menyucikan-Nya adalah hal yang sangat mulia di alam
wujud, namun khilafah di muka bumi bukan hanya dilakukan dengan hal itu.
Ia memerlukan karakter yang lain, suatu karakter yang haus akan pengetahuan dan
lumrah baginya kesalahan. Kebingungan atau kehairanan ini, dialog yang terjadi
dalam jiwa para malaikat setelah diberitahu tentang penciptaan Nabi Adam, semua
ini layak bagi para malaikat dan tidak mengurangi kedudukan mereka sedikit pun.
Sebab, meskipun kedekatan mereka dengan Allah SWT dan penyembahan mereka
terhadap-Nya serta penghormatan-Nya kepada mereka, semua itu tidak
menghilangkan kedudukan mereka sebagai hamba Allah SWT di mana mereka tidak
mengetahui ilmu Allah SWT dan hikmah-Nya yang tersembunyi, serta alam ghaibnya
yang samar. Mereka tidak mengetahui hikmah-Nya yang tinggi dan sebab-sebab
perwujudannya pada sesuatu.
Setelah beberapa saat para
malaikat akan memahami bahawa Nabi Adam adalah ciptaan baru, di mana dia
berbeza dengan mereka yang hanya bertasbih dan menyucikan Allah, dan dia pun
berbeza dengan haiwan- haiwan bumi dan makhluk-makhluk yang ada di dalamnya
yang hanya menumpahkan darah dan membuat kerosakan. Sesungguhnya Nabi Adam akan
menjadi ciptaan baru dan keberadaannya disertai dengan hikmah yang tinggi yang
tidak ada seorang pun mengetahuinya kecuali Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Dan Aku tidak
menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah kepada-Ku."
(QS. adz-Dzariyat: 56)
Ibnu Abbas membaca ayat
tersebut: "Liya'rifuun" (agar mereka mengenal Aku). Pengetahuan
merupakan tujuan dari penciptaan manusia. Dan barangkali pendekatan yang
terbaik berkenaan dengan tafsir ayat tersebut adalah apa yang disampaikan oleh
Syekh Muhammad Abduh: "Dialog yang terdapat dalam ayat tersebut adalah
urusan Allah SWT dengan para malaikat-Nya di mana Dia menggambarkan kepada kita
dalam kisah ini dengan ucapan, pertanyaan, dan jawapan. Kita tidak mengetahui
hakikat hal tersebut. Tetapi kita mengetahui bahawa dialog tersebut tidak
terjadi sebagaimana lazimnya yang dilakukan oleh sesama kita, manusia."
Para malaikat mengetahui
bahawa Allah SWT akan menciptakan khalifah di muka bumi. Allah SWT menyampaikan
perintah-Nya kepada mereka secara terperinci. Dia memberitahukan bahawa Dia
akan menciptakan manusia dari tanah. Maka ketika Dia menyempurnakannya dan
meniupkan roh di dalamnya, para malaikat harus bersujud kepadanya. Yang harus
difahami bahawa sujud tersebut adalah sujud penghormatan, bukan sujud ibadah, kerana
sujud ibadah hanya diperuntukkan kepada Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari
tanah.' Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya
roh (ciptaan)Ku; hendaklah kamu bersyukur dengan bersujud kepadanya. ' Lalu
seluruh malikat itu bersujud semuanya, kecuali Iblis. Dia menyombongkan diri
dan dia termasuk orang-orang yang kafir. "
(QS. Shad: 71-74)
Allah SWT
mengumpulkan segenggam tanah dari bumi; di dalamnya terdapat yang
berwarna putih, hitam, kuning, coklatdan merah. Oleh kerana itu,
manusia memiliki beragam warna kulit. Allah SWT mencampur tanah dengan air
sehingga menjadi tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi
bentuk. Dari tanah inilah Allah menciptakan Nabi Adam. Allah SWT
menyempurnakannya dengan kekuasaan-Nya lalu meniupkan roh-Nya di dalamnya,
kemudian bergeraklah tubuh Nabi Adam dan tanda kehidupan mulai ada di dalamnya.
Selanjutnya, Nabi Adam
membuka kedua matanya dan ia melihat para malaikat semuanya bersujud kepadanya,
kecuali satu makhluk yang berdiri di sana. Nabi Adam tidak tahu siapakah
makhluk yang tidak mahu bersujud itu. Ia tidak mengenal namanya. Iblis berdiri
bersama para malaikat tetapi ia bukan berasal dari golongan mereka. Iblis
berasal dari kelompok jin. Allah SWT menceritakan kisah penolakan Iblis untuk
sujud kepada Nabi Adam pada beberapa surah. Allah SWT berfirman:
"Allah berfirman: 'Hai Iblis, apa yang menghalangi kamu sujud kepada yang
telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri
ataukah kamu merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi? 'Iblis
berkata: 'Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api,
sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.' Allah berfirman: 'Maka keluarlah
kamu dari syurga; sesungguhnya kamu adalah orang yang terkutuk. Sesungguhnya
kutukan-Ku tetap atasmu sampai hari pembalasan.' Iblis berkata: 'Ya Tuhanku,
bertangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan.' Allah berfirman:
'Sesungguhnya kamu termasuk
orang-orang yang diberi tangguh, sampai kepada hari yang telah ditentukan
waktunya (hari kiamat).' Iblis menjawab: 'Demi kekuasaan-Mu, aku akan
menyesatkan mereka semua, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.'"
(QS. Shad: 75-83)
Nabi Adam mengikuti
peristiwa yang terjadi di depannya. Ia merasakan suasana cinta, rasa takut, dan
kebingungan. Nabi Adam sangat cinta kepada Allah SWT yang telah menciptakannya
dan memuliakannya dengan memerintahkan para malaikat-Nya untuk sujud kepadanya.
Adam juga merasa takut saat melihat Allah SWT marah terhadap iblis dan
mengusirnya dari pintu rahmat-Nya. Ia merasakan kebingungan ketika melihat
makhluk ini yang membencinya, padahal ia belum mengenalnya. Makhluk itu membayangkan
bahawa ia lebih baik dari Nabi Adam, padahal tidak ada bukti yang menunjukkan
bahawa salah satu dari mereka lebih baik dibandingkan dengan yang lain.
Kemudian alangkah anehnya
alasan iblis. Ia membayangkan bahawa api lebih baik dari tanah. Dari mana ia
mendapatkan ilmu ini? Seharusnya ilmu ini berasal dari Allah SWT kerana Dialah
yang menciptakan api dan tanah dan mengetahui mana di antara keduanya yang
paling utama.
Dari dialog tersebut, Nabi
Adam mengetahui bahawa iblis adalah makhluk yang memakai atribut keburukan
dan sifat yang tercela. Ia meminta kepada Allah SWT agar mengekalkannya sampai
hari kebangkitan. Iblis tidak ingin mati. Namun Allah SWT mengetahui bahawa ia
akan tetap hidup sampai hari yang ditentukan. Ia akan hidup sampai menjemput
ajalnya dan kemudian mati. Nabi Adam mengetahui bahawa Allah SWT telah melaknat
iblis dan telah mengusirnya dari rahmat-Nya. Akhirnya, Nabi Adam mengetahui
musuh abadinya. Nabi Adam bingung dengan kenekatan musuhnya dan kasih sayang
Allah SWT.
Barangkali ada seseorang
yang bertanya kepada saya: "Mengapa Anda tidak meyakini terjadi dialog
antara Allah SWT dan para malaikat-Nya dan Anda cenderung menakwilkan ayat-ayat
tersebut, sedangkan Anda menerima adanya dialog antara Allah dan iblis."
Saya jawab: "Sesungguhnya akal menunjukkan kita kepada kesimpulan
tersebut. Terjadinya dialog antara Allah SWT dan para malaikat-Nya adalah hal
yang mustahil kerana para malaikat suci dari kesalahan dan dosa dan
keinginan-keinginan manusiawi yang selalu mencari ilmu. Sesuai dengan karakter
penciptaan mereka, mereka adalah pasukan yang setia dan mulia. Adapun iblis ia
terikat dan tunduk terhadap ketentuan agama, dan karakternya sebagai jin
mendekati karakter jenis ciptaan Nabi Adam. Dengan kata lain, bahawa jin dapat
beriman dan dapat juga menjadi kafir. Sesungguhnya kecenderungan agama mereka
dapat saja tidak berfungsi ketika mereka tertipu oleh kesombongan yang palsu
sehingga mereka mempunyai gambaran yang salah. Maka dari sisi inilah terjadi
dialog. Dialog di sini bererti kebebasan. Tabiat manusia dan jin cenderung
untuk menggunakan kebebasannya, sedangkan tabiat para malaikat tidak dapat
menggunakan kebebasan. Nabi Adam menyaksikan secara langsung - setelah
penciptaannya - kadar kebebasan yang Allah SWT berikan kepada makhluk-Nya yang
terkena tanggungjawab. Terjadinya pelajaran ini di depan Nabi Adam mengandung
maksud yang dalam.
Allah SWT tidak pernah
mencabut kebebasan yang diberikan-Nya kepada iblis. Namun pada akhirnya, iblis
tetap sebagai hamba yang kafir. Iblis benar-benar menolak untuk sujud kepada
Nabi Adam. Allah SWT mengetahui bahawa ia akan menolak untuk sujud kepada Nabi
Adam dan akan menentang-Nya. Bisa saja Allah SWT menghancurkannya atau
mengubahnya menjadi tanah namun Allah memberikan kebebasan kepada makhluk-makhluk-Nya
yang dibebani tanggung jawab. Dia memberikan kepada mereka kebebasan mutlak
sehingga mereka bisa saja menolak perintah-Nya. Tetapi yang perlu diperhatikan
bahawa keingkaran orang-orang kafir dan orang-orang yang bermaksiat kepada- Nya
tidak bererti mengurangi kebesaran kerajaan-Nya dan sebaliknya, keimanan
orang-orang mukmin dan kepatuhan orang-orang yang taat tidak bererti menambah
kebesaran kekuasaan-Nya. Semua itu kembali kepada mereka.
Adam menyedari bahawa
kebebasan di alam wujud adalah merupakan kurniaan yang Allah SWT berikan kepada
makhluk-Nya. Allah SWT memberikan balasan yang setimpal atas penggunaan
kebebasan itu. Setelah mempelajari pelajaran kebebasan, Nabi Adam mempelajari
pelajaran kedua dari Allah SWT, yaitu ilmu. Nabi Adam mengetahui bahawa iblis
adalah simbol kejahatan di alam wujud. Sebagaimana ia mengetahui bahawa para
malaikat adalah simbol kebaikan, sementara ia belum mengenal dirinya saat itu.
Kemudian Allah SWT memberitahukan kepadanya tentang hakikatnya, hikmah
penciptaannya, dan rahsia penghormatannya. Allah SWT berfirman:
"Dan Dia
mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya. "
(QS. al-Baqarah: 31)
Allah SWT memberinya
rahsia kemampuan untuk meringkas sesuatu dalam simbol-simbol dan nama-nama.
Allah SWT mengajarinya untuk menamakan benda-benda: ini burung, ini bintang,
ini pohon, ini awan, dan seterusnya. Nabi Adam mempelajari semua nama-nama
tersebut. Yang di maksud dengan nama-nama di sini adalah ilmu dan pengetahuan.
Allah SWT menanamkan pengetahuan yang luas dalam jiwa Nabi Adam dan keinginan
yang terus mendorongnya untuk mengetahui sesuatu. Hasrat untuk menggali ilmu
dan belajar juga diwariskan kepada anak- anaknya Nabi Adam. Inilah tujuan dari
penciptaan Nabi Adam dan inilah rahsia di balik penghormatan para malaikat
kepadanya. Setelah Nabi Adam mempelajari nama benda-benda; kekhususannya dan
kemanfaatannya, Allah SWT menunjukkan benda-benda tersebut atas para
malaikat-Nya dan berkata:
"Sebutkanlah
kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar. "
(QS. al-Baqarah: 31)
Yang dimaksud adalah
kebenaran mereka untuk menginginkan khilafah. Para malaikat memperhatikan
sesuatu yang ditunjukkan oleh Allah SWT kepada mereka, namun mereka tidak
mengenali nama-namanya. Mereka mengakui di hadapan Allah SWT tentang kelemahan
mereka untuk menamai benda-benda tersebut atau memakai simbol-simbol untuk
mengungkapkannya. Para malaikat berkata sebagai bentuk pengakuan terhadap
ketidakmampuan mereka:
"Maha Suci
Engkau."
(QS. al-Baqarah: 32)
Yakni, kami menyucikan-Mu
dan mengagungkan-Mu.
"Tidak ada yang
kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada Kami.
Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."
(QS. al-Baqarah: 32)
Yakni, mereka
mengembalikan semua ilmu kepada Allah SWT. Allah SWT berkata kepada Adam:
"Hai Adam,
beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini."
(QS. al-Baqarah: 33)
Kemudian Nabi Adam
memberitahu mereka setiap benda yang Allah SWT tunjukkan kepada mereka dan
mereka tidak mengenali nama-namanya:
"Dan Dia mengajarkan kepada Adam
nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para
malaikat itu lalu berfirman: 'Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika
kamu memang orang-orang yang benar.' Mereka menjawab:
'Maha Suci Engkau. Tidak
ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada Kami.
Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah
berfirman: 'Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini.' Maka
setelah diberitahukannya kepada mereka nama benda-benda itu, Allah berfirman:
'Bukankah sudah Kukatakan
kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan
mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?'"
(QS. al-Baqarah: 31-33)
Allah SWT ingin berkata
kepada para malaikat, bahawa Dia mengetahui kehairanan yang mereka tunjukkan,
ketika Dia memberitahu mereka tentang penciptaan Nabi Adam sebagaimana Dia
mengetahui kebingungan yang mereka sembunyikan dan sebagaimana juga Dia
mengetahui kemaksiatan dan pengingkaran yang disembunyikan oleh iblis.
Para malaikat menyedari
bahawa Nabi Adam adalah makhluk yang mengetahui sesuatu yang tidak mereka
ketahui. Ini adalah hal yang sangat mulia. Dan para malaikat mengetahui,
mengapa Allah memerintahkan mereka untuk bersujud kepadanya sebagaimana mereka
memahami rahsia penciptaannya sebagai khalifah di muka bumi, di mana ia akan
menguasainya dan memimpin di dalamnya dengan ilmu dan pengetahuan. Yaitu,
pengetahuan terhadap Sang Pencipta yang kemudian dinamakan dengan Islam atau
iman. Para malaikat pun mengetahui sebab-sebab kemakmuran bumi dan
pengubahannya dan penguasaannya, serta semua hal yang berkenaan dengan
ilmu-ilmu mated di muka bumi.
Adalah hal yang maklum
bahawa kesempurnaan manusia tidak akan terwujud kecuali dengan pencapaian ilmu
yang dengannya manusia dapat mengenal Sang Pencipta, dan ilmu-ilmu yang
berkenaan dengan alam. Jika manusia berhasil di satu sisi, namun gagal di sisi
yang lain maka ia laksana burung yang terbang dengan sayap satu di mana setiap
kali ia terbang sayap yang lain mencegahnya.
Nabi Adam mengetahui semua
nama-nama dan terkadang ia berbicara bersama para malaikat, namun para malaikat
disibukkan dengan ibadah kepada Allah SWT. Oleh kerana itu, Adam merasa
kesepian. Kemudian Adam tidur dan tatkala ia bangun ia mendapati seorang
perempuan yang memiliki mata yang indah, dan tampak penuh dengan kasih sayang.
Kemudian terjadilah dialog di antara mereka:
Adam berkata:
"Mengapa kamu berada di sini sebelum saya tidur." Perempuan itu
menjawab: "Ya." Adam berkata: "Kalau begitu, kamu datang di
tengah-tengah tidurku?" Ia menjawab: 'Ya." Adam bertanya: "Dari
mana kamu datang?" Ia menjawab: "Aku datang dari dirimu. Allah SWT
menciptakan aku darimu saat kamu tidur." Adam bertanya: "Mengapa
Allah menciptakan kamu?" Ia menjawab: "Agar engkau merasa tenteram
denganku." Adam berkata: "Segala puji bagi Allah. Aku memang
merasakan kesepian."
Para malaikat bertanya
kepada Adam tentang namanya. Nabi Adam menjawab: "Namanya Hawa."
Mereka bertanya: "Mengapa engkau menamakannya Hawa, wahai Adam?" Adam
berkata: "kerana ia diciptakan dariku saat aku dalam keadaan hidup."
Nabi Adam adalah makhluk
yang suka kepada pengetahuan. Ia membagi pengetahuannya kepada Hawa, di mana ia
menceritakan apa yang diketahuinya kepada pasangannya itu, sehingga Hawa
mencintainya. Allah SWT berfirman:
"Dan Kami berfirman:
'Hai Adam, tinggallah kamu dan isterimu di syurga ini, dan makanlah
makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai, dan
janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang
yang zalim.'"
(QS. al- Baqarah: 35)
Kita tidak mengetahui
tempat syurga ini. Al-Quran tidak membicarakan tempatnya, dan para mufasir berbeza
pendapat tentang hal itu. Sebahagian mereka berkata: "Itu adalah syurga
yang bakal dihuni oleh manusia (jannah al-Ma'wa) dan tempatnya di langit."
Namun sebahagian lagi menolak pendapat tersebut. Sebab jika ia adalah jannah
al-Ma'wa maka iblis tidak dapat memasukinya dan tidak akan terjadi kemaksiatan
di dalamnya. Sebahagian lagi mengatakan: "Ia adalah syurga yang lain, yang
Allah ciptakan untuk Nabi Adam dan Hawa." Bahkan ada juga yang berpendapat
bahawa ia adalah syurga (taman) dari taman-taman bumi yang terletak di tempat
yang tinggi. Dan sekelompok mufasir yang lain menganjurkan agar kita menerima
ayat tersebut apa adanya dan menghentikan usaha untuk mencari hakikatnya. Kami
sendiri sependapat dengan hal ini. Sesungguhnya pelajaran yang dapat kita ambil
berkenaan dengan penentuan tempatnya tidak sedikit pun menyamai pelajaran yang
dapat kita ambil dari apa yang terjadi di dalamnya.
Nabi Adam dam Hawa
memasuki syurga dan di sana mereka berdua merasakan kenikmatan manusiawi
semuanya. Di sana mereka juga mengalami pengalaman-pengalaman yang berharga.
Kehidupan Nabi Adam dan Hawa di syurga dipenuhi dengan kebebasan yang tak
terbatas. Dan Nabi Adam mengetahui makna kebahagiaan yang ia rasakan pada saat
ia berada di syurga bersama Hawa. Ia tidak lagi mengalami kesepian. Ia banyak
menjalin komunikasi dengan Hawa. Mereka menikmati nyanyian makhluk, tasbih
sungai-sungai, dan muzik alam sebelum ia mengenal bahawa alam akan disertai
dengan penderitaan dan kesedihan. Allah SWT telah mengizinkan bagi mereka untuk
mendekati segala sesuatu dan menikmati segala sesuatu selain satu pohon, yang
barangkali ia adalah pohon penderitaan atau pohon pengetahuan. Allah SWT
berkata kepada mereka sebelum memasuki syurga:
"Dan janganlah kamu
dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim.'"
(QS. al-Baqarah: 35)
Nabi Adam dan Hawa
mengerti bahawa mereka dilarang untuk memakan sesuatu dari pohon ini, namun
Nabi Adam adalah manusia biasa, dan sebagai manusia ia lupa dan hatinya
berbolak-balik serta tekadnya melemah. Maka iblis memanfaatkan kemanusiaan Nabi
Adam dan mengumpulkan segala kedengkiannya yang disembunyikan dalam dadanya.
Iblis terus berusaha membangkitkan waswas dalam diri Nabi Adam.
Apakah aku akan menunjukkan
kepadamu pohon keabadian dan kekuasaan yang tidak akan sirna? Nabi Adam
bertanya-tanya dalam dirinya. Apa yang akan terjadi seandainya ia memakan buah
tersebut, barangkali itu benar-benar pohon keabadian. Nabi Adam memang
memimpikan untuk kekal dalam kenikmatan dan kebebasan yang dirasakannya dalam
syurga.
Berlalulah waktu di mana
Nabi Adam dan Hawa sibuk memikirkan pohon itu. Kemudian pada suatu hari mereka
menetapkan untuk memakan pohon itu. Mereka lupa bahawa Allah SWT telah
mengingatkan mereka agar tidak mendekatinya. Mereka lupa bahawa iblis adalah
musuh mereka sejak dahulu. Nabi Adam menghulurkan tangannya ke pohon itu dan
memetik salah satu buahnya dan kemudian memberikannya kepada Hawa. Akhirnya
mereka berdua memakan buah terlarang itu.
Allah SWT berfirman:
"Dan derhakalah
Adam kepada Tuhan dan sesatlah ia."
(QS. Thaha: 121)
Tidak benar apa yang
disebutkan oleh kitab-kitab kaum Yahudi bahawa Hawa menggoda Nabi Adam yang
kerananya ia bertanggungjawab terhadap pemakanan buah itu. Nas Al-Quran tidak
menyebut Hawa, namun ia menyebut Nabi Adam sebagai orang yang bertanggungjawab
atas apa yang terjadi. Demikianlah setan disalahkan dan Nabi Adam juga
disalahkan kerana kesombongan. Salah seorang dari mereka menghina manusia, dan
yang lain ingin menjadi tandingan bagi Allah SWT dalam hal kekekalan.
Belum selesai Nabi Adam
memakan buah tersebut sehingga ia merasakan penderitaan, kesedihan, dan rasa
malu. Berubahlah keadaan di sekitarya dan berhentilah muzik indah yang memancar
dari dalam dirinya. Ia mengetahui bahawa ia tak berpakaian, demikian juga
isterinya. Akhirnya, ia mengetahui bahawa ia seorang lelaki dan bahawa
isterinya seorang wanita. Ia dan isterinya mulai memetik daun-daun pohon untuk
menutup tubuh mereka yang terbuka. Kemudian Allah SWT mengeluarkan perintah
agar mereka turun dari syurga.
Nabi Adam dan Hawa turun
ke bumi. Mereka keluar dari syurga. Nabi Adam dalam keadaan sedih sementara
Hawa tidak henti-hentinya menangis. kerana ketulusan taubat mereka, akhirnya
Allah SWT menerima taubat mereka dan Allah SWT memberitahukan kepada mereka
bahawa bumi adalah tempat mereka yang asli, di mana mereka akan hidup di
dalamnya, mati di atasnya, dan akan dibangkitkan darinya pada hari kebangkitan.
Allah SWT berfirman:
"Di bumi itu kamu
hidup dan di bumi itu kamu mati, dan dari bumi itu (pula) kamu akan
dibangkitkan. "
(QS. al-A'raf: 25)
Kemudian Allah SWT
menceritakan kisah tentang pelajaran ketiga yang diperoleh Nabi Adam selama
keberadaannya di syurga dan setelah keluarnya ia darinya dan turunnya ia ke
bumi.
Allah SWT berfirman:
"Dan Sesungguhnya telah
Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan
tidak Kami dapati padanya kemahuan yang kuat. Dan (ingatlah) ketika Kami
berkata kepada malaikat: 'Sujudlah kamu kepada Adam,' maka mereka sujud kecuali
Iblis. la membangkang. Maka Kami berkata: "Hai Adam, sesungguhnya ini
(Iblis) adalah musuh bagimu dan bagi isterimu, maka sekali-kali janganlah
sampai ia mengeluarkan kamu berdua dari syurga, yang menyebabkan kamu menjadi
celaka. Sesungguhnya kamu tidak akan kelaparan di dalamnya dan tidak akan
telanjang, dan sesungguhnya kamu tidak akan merasa dahaga dan tidak pula akan
di timpa panas matahari di dalamnya.' Kemudian setan membisikkan fikiran jahat
kepadanya, dengan berkata: 'Hai Adam, mahukah saya tunjukkan kepada kamu pohon
khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa ?' Maka keduanya memakan dari buah
pohon itu, lalu tampaklah bagi keduanya aurat-auratnya dan mulailah keduanya
menutupinya dengan daun-daun (yang ada di) syurga, dan derhakalah Adam dan
sesatlah ia. Kemudian Tuhannya memilihnya maka Dia menerima taubatnya dan
memberinya petunjuk. Allah berfirman: 'Turunlah kamu berdua dari syurga
bersama-sama, sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Maka
jika datang kepadamu petunjuk dari-Ku, lalu barang siapa yang mengikuti
petunjuk-Ku, ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.'"
(QS. Thaha: 115-123)
Sebahagian orang
menganggap bahawa Nabi Adam keluar dari syurga kerana kesalahannya dan kemaksiatannya.
Ini adalah anggapan yang tidak benar kerana Allah SWT berkehendak menciptakan
Nabi Adam di mana Dia berkata kepada malaikat: "Sesungguhnya aku akan
menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Dan Dia tidak mengatakan kepada
mereka: "Sesungguhnya aku akan menjadikan khalifah di syurga."
Tidaklah turunnya Nabi
Adam ke bumi sebagai penurunan penghinaan tetapi ia merupakan penurunan
kemuliaan sebagaimana dikatakan oleh kaum sufi. Allah SWT mengetahui bahawa
Nabi Adam dan Hawa akan memakan buah itu, dan selanjutnya mereka akan turun ke
bumi. Allah SWT juga mengetahui bahawa setan akan merampas kebebasan mereka.
Pengalaman merupakan dasar penting dari proses menjadi khalifah di muka bumi
agar Nabi Adam dan Hawa mengetahui - begitu juga keturunan mereka bahwa setan
telah mengusir kedua orang tua mereka dari syurga, dan bahawa jalan menuju
syurga dapat dilewati dengan ketaatan kepada Allah SWT dan permusuhan pada
setan.
Apakah dikatakan kepada
kita bahawa manusia adalah makhluk yang terpaksa, dan bahawa Nabi Adam terpaksa
atau dipaksa untuk berbuat kesalahan sehingga ia keluar dari syurga dan
kemudian turun ke bumi? Sebenarnya anggapan ini tidak kalah bodohnya dari
anggapan pertama. Sebab, Nabi Adam merasakan kebebasan sepenuhnya, yang
kerananya ia mengembang tanggung jawab dari perbuatannya. Ia derhaka dan
memakan buah tersebut sehingga Allah SWT mengeluarkannya dari syurga. Maksiat
yang dilakukannya tidak berlawanan dengan kebebasannya, bahkan keberadaannya
yang asli bersandar kepada kebebasannya. Alhasil, Allah SWT mengetahui apa yang
bakal terjadi. Dia mengetahui sesuatu sebelum terjadinya sesuatu itu.
Pengetahuan-Nya itu bererti cahaya yang menyingkap, bukan kekuatan yang
memaksa. Dengan kata lain, Allah SWT mengetahui apa yang akan terjadi, tetapi
Dia tidak mencegahnya atau mendorongnya agar terjadi. Allah SWT memberikan
kebebasan kepada hamba-hamba-Nya dan semua makhluk-Nya. Yang demikian itu
berkenaan dengan hikmah-Nya yang tinggi dalam memakmurkan bumi dan mengangkat
khalifah di dalamnya.
Nabi Adam memahami
pelajaran ketiga. Ia memahami bahawa iblis adalah musuhnya. Secara pasti ia
mengerti bahawa iblis adalah penyebab ia kehilangan nikmat dan penyebab
kehancurannya. Ia mengerti bahawa Allah SWT akan menyeksa seseorang jika ia
berbuat maksiat, dan bahawa jalan menuju ke syurga dapat dilewati dengan
ketaatan kepada Allah SWT. Ia memahami bahawa Allah SWT menerima taubat,
memaafkan, menyayangi, dan memilih. Allah SWT mengajari mereka agar
beristighfar dan mengucapkan:
"Ya Tuhan kami,
kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami
dan memberi rahmat kepada kami, nescayalah pastilah kami termasuk orang-orang
yang merugi."
(QS. al- A'raf: 23)
Allah SWT menerima
taubatnya dan memaafkannya serta mengirimnya ke bumi. Nabi Adam adalah Rasul
pertama bagi manusia. Mulailah kehidupan Nabi Adam di bumi. Ia keluar dari
syurga dan berhijrah ke bumi, dan kemudian ia menganjurkan hal tersebut
(hijrah) kepada anak-anaknya dan cucu-cucunya dari kalangan nabi. Sehingga
setiap nabi memulai dakwahnya dan menyuruh kaumnya dengan cara keluar dari
negerinya atau berhijrah. Di sana Nabi Adam keluar dari syurga sebelum
kenabiannya, sedangkan di sini (di bumi) para nabi biasanya keluar (hijrah)
setelah pengangkatan kenabian mereka.
Nabi Adam mengetahui
bahawa ia meninggalkan kedamaian ketika keluar dari syurga. Di bumi ia harus
menghadapi penderitaan dan pergelutan, di mana ia harus menanggung kesulitan
agar dapat makan, dan ia harus melindungi dirinya dengan pakaian dan senjata,
serta melindungi isterinya dan anak-anaknya dari serangan binatang buas yang
hidup di bumi. Sebelum semua itu dan sesudahnya, ia harus meneruskan
pertempurannya dengan pangkal kejahatan yang menyebabkannya keluar dari syurga,
yaitu syaitan. Di bumi, syaitan membuat waswas kepadanya dan kepada
anak-anaknya sehingga mereka masuk dalam neraka Jahim. Pertempuran antara
pasukan kebaikan dan pasukan kejahatan di bumi tidak akan pernah berhenti. Maka
barang siapa yang mengikuti petunjuk Allah SWT, ia tidak akan merasakan
ketakutan dan kesedihan, dan barang siapa yang bermaksiat kepada Allah SWT dan
mengikuti makhluk api, iblis, maka ia akan bersamanya di neraka.
Nabi Adam mengerti semua
ini. Ia menyedari bahawa penderitaan akan menyertai kehidupannya di atas bumi.
Satu-satunya yang dapat meringankan kesedihannya adalah, bahawa ia menjadi
penguasa di bumi, yang kerananya ia harus menundukkannya, memakmurkannya, dan
membangunnya serta melahirkan keturunan yang baik di dalamnya, sehingga mereka
dapat mengubah kehidupan dan membuatnya lebih baik. Hawa melahirkan dalam satu
perut seorang lelaki dan seorang perempuan, dan pada perut berikutnya seorang
lelaki dan seorang perempuan, maka dihalalkan perkahwinan antara anak lelaki
dari perut pertama dengan anak perempuan dari perut kedua. Akhirnya, anak-anak
Nabi Adam menjadi besar dan menikah serta memenuhi bumi dengan keturunannya.
Nabi Adam mengajak mereka
untuk menyembah Allah SWT. Nabi Adam menyaksikan kecenderungan pertama dari
anaknya terhadap pangkal kejahatan, yaitu iblis sehingga terjadilah kejahatan
pembunuhan yang pertama kali di muka bumi. Salah seorang anak Nabi Adam
membunuh saudara kandungnya sendiri. Anak yang jahat itu membunuh saudaranya
yang baik. Allah berfirman:
"Ceritakanlah kepada
mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya,
ketika keduanya mempersembahkan korban, maka di terimalah dari salah seorang
dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil).
(QS. al-Maidah: 27)
Dikatakan bahawa pembunuh
ingin merebut isteri saudara kandungannya untuk dirinya sendiri. Nabi Adam
memerintahkan mereka berdua untuk menghadirkan korban lalu setiap dari mereka
menghadirkan korban yang dimaksud. Allah SWT menerima korban dari salah satu
dari mereka dan menolak korban yang lain:
"Ia (Qabil) berkata:
'Aku pasti membunuhmu.' Berkata Habil: 'Sesungguhnya Allah hanya menerima
(korban) dari orang-orang yang bertakwa. Sungguh kalau kamu menggerakkan
tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan
tanganku untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan sekalian
alam.
(QS. al-Maidah: 27-28)
Perhatikanlah bagaimana
Allah SWT menyampaikan kepada kita kalimat- kalimat yang diucapkan oleh anak
Nabi Adam yang terbunuh sebagai syahid, dan ia menyembunyikan kalimat-kalimat
yang diucapkan oleh si pembunuh. Si pembunuh mengangkat tangannya sambil
mengancam, namun calon korban pembunuhan itu berkata dengan tenang:
‘Sesungguhnya aku ingin
agar kamu kembali dengan membawa dosa membunuhku dan dosamu sendiri, maka kamu
akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-
orang yang lalim. "
(QS.
al-Maidah: 29)
Selesailah percakapan
antara mereka berdua dan anak yang jahat itu membiarkan anak yang baik beberapa
saat. Setelah beberapa hari, saudara yang baik itu tidur di tengah-tengah hutan
yang penuh dengan pohon. Di hutan itu, keledai tua mati dan dagingnya dimakan
oleh burung Nasar dan darahnya ditelan oleh bumi. Yang tersisa hanya tulang
belulang berserakan di tanah. Kemudian saudaranya yang jahat membawanya menuju
saudara kandungnya yang sedang tidur, lalu ia mengangkat tangannya dan
menjatuhkan dengan keras dan cepat. Anak laki-laki baik itu tampak pucat
wajahnya ketika melihat darah mengucur darinya, lalu ia bangun. Ia bermimpi
saat tidur. Lalu si pembunuh menghantam saudaranya sehingga tidak tampak lagi
gerakan dari tubuhnya. Si pembunuh puas bahawa saudara kandungnya benar-benar
mati. Pembunuh itu berdiri di depan korban dengan tenang dan tampak pucat
wajahnya.
Rasulullah saw bersabda:
"Setiap orang yang membunuh jiwa yang tak berdosa maka anak Adam yang
pertama akan juga menanggung dosanya kerana ia yang pertama kali mengajarkan
pembunuhan." Si pembunuh terduduk di depan saudaranya dalam keadaan
berlumuran darah. Apa yang akan dikatakannya terhadap Nabi Adam, ayahnya, jika
ia bertanya kepadanya tentang hal itu. Nabi Adam mengetahui bahawa mereka
berdua keluar bersama-sama lalu mengapa ia kembali sendinan. Seandainya ia
mengingkari pembunuhan terhadap saudaranya itu di depan ayahnya, maka di manakah
ia dapat menyembunyikan jasadnya, dan di mana ia dapat membuangnya? Saudaranya
yang terbunuh itu merupakan manusia yang pertama kali mad di muka bumi sehingga
tidak diketahui bagaimana cara menguburkan orang yang mati. Pembunuh itu
membawa jasad saudara kandungnya dan memikulnya. Tiba-tiba keheningan itu
dipecah dengan suara burung yang berteriak sehingga ia merasa ketakutan.
Pembunuh itu menoleh dan menemukan seekor burung gagak yang berteriak di atas
bangkai burung gagak yang mati. Burung gagak yang hidup meletakkan bangkai
burung gagak yang mad di atas tanah lalu ia mulai menggali tanah dengan
paruhnya dan kedua kakinya. Kemudian ia mengangkatnya dengan paruhnya dan
meletakkannya dengan lembut dalam kuburan. Lalu ia menimbunkannya di atas
tanah. Setelah itu, ia terbang di udara dan kembali berteriak. Si pembunuh
berdiri dan ia mundur untuk meraih jasad saudara kandungnya dan kemudian
berteriak:
"Berkata Qabil:
'Aduhai, celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini,
lalu aku dapat menguburkan saudaraku ini?"
(QS. al-Maidah: 31)
Ia mulai merasakan
kesedihan yang sangat dalam atas apa yang telah dilakukannya terhadap
saudaranya. Ia segera menyadari bahawa ia adalah orang yang paling buruk dan
paling lemah. Ia telah membunuh orang yang paling utama dan paling kuat. Anak
Nabi Adam berkurang satu dan iblis berhasil "mencuri" seorang anak
Nabi Adam. Bergetarlah tubuh si pembunuh dan ia mulai menangis dengan keras,
lalu ia menggali kuburan saudara kandungnya. Ketika mendengar kisah tersebut
Nabi Adam berkata:
"Ini adalah
perbuatan syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang menyesatkan lagi
nyata."
(QS. al-Qashash: 15)
Nabi Adam merasakan
kesedihan mendalam atas hilangnya salah satu anaknya. Salah seorang dari mereka
mad dan yang lain dikuasai oleh syaitan. Nabi Adam salat untuk anaknya yang
mati, dan kemudian ia kembali menjalani kehidupannya di muka bumi. Beliau
adalah manusia yang bekerja dan mengalami penderitaan. Seorang Nabi yang
menasihati anak-anaknya dan cucu-cucunya, serta mengajak mereka untuk menyembah
Allah SWT. Beliau menceritakan kejahatan iblis kepada mereka, dan meminta
kepada mereka agar berhati-hati darinya. Beliau menceritakan pengalaman
pribadinya bersama iblis kepada mereka, dan menceritakan kehidupannya bersama
anaknya yang tega membunuh saudara kandungnya sendiri.
Nabi Adam telah menjadi
dewasa, lalu tahun demi tahun datang silih berganti sehingga anak-anaknya
tersebar di bumi, lalu datanglah waktu malam di atas bumi. Angin bertiup sangat
kencang. Dan bergoncanglah daun-daun pohon tua yang ditanam oleh Nabi Adam, di
mana dahan- dahannya mendekati danau sehingga buahnya menyentuh air danau. Dan
ketika pohon itu menjadi tegak setelah berlalunya angin, air mulai berjatuhan
di antara cabang-cabangnya dan tampak dari jauh bahawa pohon itu sedang menarik
dirinya (memisahkan diri) dari air dan menangis. Pohon itu sedih dan
dahan-dahannya bergoncang. Sementara itu, di langit tampak bahawa
bintang-bintang juga bergoncang. Cahaya bulan menerobos kamar Nabi Adam sehingga
cahaya itu menerpa wajah Nabi Adam. Wajah Nabi Adam tampak lebih pucat dan
lebih muram dari wajah bulan. Bulan mengetahui bahawa Nabi Adam akan mati.
Kamar yang sederhana,
kamarnya Nabi Adam. Nabi Adam tertidur dengan janggutnya yang putih dan
wajahnya yang bersinar di atas tempat tidur dari dahan-dahan pohon dan
bunga-bunga. Anak-anaknya semua berdiri di sekelilingnya dan menunggu
wasiatnya. Nabi Adam berbicara dan memahamkan anak-anaknya bahawa hanya ada
satu perahu keselamatan bagi manusia, dan hanya ada satu senjata baginya yang
dapat menenangkannya. Perahu itu adalah petunjuk Allah SWT dan senjata itu
adalah kalimat-kalimat Allah SWT.
Nabi Adam menenangkan
anak-anaknya, bahawa Allah SWT tidak akan membiarkan manusia sendirian di muka
bumi. Sesungguhnya Dia akan mengutus para nabi untuk membimbing mereka dan
menyelamatkan mereka. Para nabi itu memiliki nama-nama, sifat-sifat, dan
mukjizat- mukjizat yang berbeza-beza. Tetapi mereka dipertemukan dengan satu
hal, yaitu mengajak untuk menyembah Allah SWT semata.
Demikianlah wasiat Nabi
Adam kepada anak-anaknya. Akhirnya, Nabi Adam menutup kedua matanya, dan para
malaikat memasuki kamarnya dan mengelilinginya. Had Nabi Adam tersenyum ketika
mendapatkan kata salam yang dalam, dan rohnya mencium bau bunga syurga.
No comments:
Post a Comment